Select Page

[vc_row][vc_column][vc_column_text]Iedereen weet dat Google de meeste van hun ‘insight tools’ gratis aanbiedt om terugkerende bezoekers te hebben. Dit lukt ze jaar na jaar erg goed. Waarom? Omdat de gratis tools ontzettend goed werken, mits je weet hoe je ze moet gebruiken. Hieronder heb ik een lijst gemaakt van de 6 populairste gratis SEO tools van Google, die een ‘must’ zijn om te gebruiken.

1. Google Analytics

Google Analytics is niet altijd het meest handige programma om data uit te halen, maar nog steeds de meest populaire gratis tool om website analytics mee te meten. Met de tool meet je onder andere wat de waarde van de content op jouwe website is, hoe gebruikers jouw website ervaren en hoe succesvol campagnes zijn.

2. Google AdWords Keyword Planner

Een andere tool wat nog steeds het meest populair is wanneer het aankomt op het onderzoeken van bereik van keywords, is de AdWords Keyword Planner. Ook al zijn de aantallen niet exact, de meeste online marketeers gaan af op het afgegeven bereik van deze tool.Het programma is afgelopen jaar flink veranderd en lijkt meer te focussen op pay-per-click dan de vorige versie, maar is nog steeds heel bruikbaar wanneer het gaat om keyword onderzoek.

3. Google Search Console

Google Search Console is waarschijnlijk de meest belangrijke tool in dit lijstje. Deze tool maakt het onder meer mogelijk om snel uit te vinden of jouw website een boete heeft, er crawling issues zijn of gebroken linkjes in de website staan, hoeveel pagina’s er ge├»ndexeerd zijn, welke HTML verbeteringen er zijn en hoeveel en welke externe websites naar jouw site linken. Kortom, het geeft inzichten in hoe Google jouw website beoordeeld.

4. Google Trends

Dit is nog steeds een super fijne tool om bereik op verschillende keywords, zoektermen en onderwerpen te vergelijken voor op jouw website. Dit geldt tevens voor historische en geografische data en gerelateerde zoektermen. Door te onderzoeken of een keyword of onderwerp veelbesproken is, maak je meer kans om hooggewaardeerde content live te zetten en relevant te zijn.

5. Google Pagespeed Insights

In 2010 gaf Google aan dat de snelheid van websites een criterium werd in hun zoekmachine rangschikkingsalgoritme. De snelheid van jouw website heeft zeker wel effect op de zichtbaarheid ervan. Gelukkig ontwikkelde Google ook een tool om te zien wat de snelheid van je website is, die tevens een lijst produceert van verbeterpunten die je zo aan je website developer kunt sturen: Google Pagespeed Insights. Helemaal gratis.

6. Google Places for Business

Dit is vooral een goede tool wanneer je een fysieke winkel of locatie hebt als ondernemer. Met Google Places for Business bepaal jij wat er te zien is op Google Maps wanneer mensen jouw bedrijf zoeken in de zoekmachine. Daarnaast geeft het direct extra informatie over jouw bedrijf aan de rechterkant op de zoekresultatenpagina.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]